Thursday, April 16, 2009

Lap Air Mata

Malam tadi ummi on call, so ummi dah missed episod akhir mertua vs menantu. Tapi nasib ummi baik, sewaktu melihat-lihat rancangan tv melalui 'info' astro, ummi dapati terdapat tayangan ulangan episod tersebut pada pukul 12 tengahari ni. So apa lagi, tepat pukul 12 noon, ummi dah duduk di depan tv.

Ntah macam mana ummi terkeluar air mata masa tengok episod akhir ni.Sewaktu ummi duk tengah concentrate dengan cerita ni, tiba2 Khaira datang dari dapur meluru ke arah ummi. Khaira kehairanan tengok ummi menangis, maklumlah..ummi jarang sangat menangis bila tengok tv.

" ami nangis?" ..tegurnya dalam bahasa pelat dia.
" Ye..ummi nangis, Khaira tolong lap air mata ummi" kata ummi sambil tunjuk kat air mata yang ada kat pipi ummi. Khaira terus berlari pergi.

Tiba-tiba Khaira datang dengan kain hitam di tangannya dan terus diletakkan pada muka ummi. Punyelah ummi terkejut.

Ya Allah...kain buruk yang kakak buat lap perabot pagi ni...ada ke patut kain tu yang di ambilnya untuk lap air mata ummi.

Itulah budak..terlalu lurus..

Selama ni bila ummi sebut perkataan lap, selalu di tujukan pada sesuatu yang kotor. Contohnya bila khaira tumpahkan makanan..ummi arahkan Khaira suruh lap, walaupun sebenarnya bukan khaira yang akan lap.

" Ini kotor Khaira, ambil towel ummi yang dekat kerusi tu" arah ummi sambil tunjukkan towel kecil yang ada kat kerusi.
Khaira terus mengambilnya dan datang pada ummi.

Di lapnya air mata ummi. Bila dah habis lap air mata yang kat pipi ummi..kelopak mata ummi atas dan bawah dibukanya sebab nak lap kat dalam mata jugak. Khaira..khaira...

1 comment:

balkeast said...

hahaha bijokmyer bakal nattu auntie nih hehe